Hemlig resa och vätskebrist

På årets mest händelserika helg glömmer man kameran hemma....
Hur som helst så stod det Hemlig Resa på dagens program (LRF i Huddunge-Enåker,alltså Gun, som arrangerar).
Vi hamnade i Gävle. Först var det tågmuseum. Där köpte jag två jättestora, jättefina affischer att sätta på väggen. Så här i efterhand undrar jag lite hur jag tänkte? Vill jag verkligen ha två stora affischer i min lilla lya med SJ-reklam på??? Nja...
 
 
Sedan åkte vi till fängelsemuséet. Det var riktigt spännande. Klart sevärt! Om än en smula makabert. Ruskiga historier fick man sig till livs där.
 
 
 
Efter det åkte vi vidare till en gård i Hille med caféverksamhet, loppis och traktormuséum. Trevlig ställe!
 
Väl tillbaka i Huddunge fick jag göra en akututryckning till Lagbo Gård eftersom Dotran ringde och lät riktigt "ämlig" i luren. Hon hade, på årets varmaste dag, mjölkat varma kor i en varm lagård, varit ute och sprungit 6 km efter det, vickat runt traktordäck och släpat frontvikter i träningssyfte, innan hon sedan motade in alla varma kor i den varma lagården för kvällsmjölkningen. Hon fick ju förstås värmeslag/vätskebrist så mamsen fick rycka in och assistera. Trots att kopigan var rätt däckad kunde jag inte låta bli att tycka att det var lite kul att mota lite kor (hög nostalgifaktor). "Kopigan" fick i allafall vatten, läsk, och kaviarmackor av sin ömma moder och repade sig så småningom.
Årets varmaste dag avslutades med kvällsdopp och termoskaffe i Råksjön tillsammans med Raggarfamiljen och Svante, Björnarborna och Hallsjöbonden. Jaa...sämre kan man ha det...
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0