Arbetsförmedlingen

Var på den lokala arbetsförmedlingen eftersom jag precis avslutat min utbildning och inte har något jobb. Går in i ett öde lokal som inhyser både arbetsförmedling, försäkringskassa, invandrarbyrå och några andra liknande inrättningar. Ställer mig vid disken och ropar lite försiktigt..."hallåå"... Inget händer. Ser en massa skrivbord och tomma stolar men inte ett liv. Tittar mig runt och ser en ringklocka. Ringer på den. Väntar. En minut, två minuter. Så kommer en grå liten mustachprydd äldre man gående mot disken (tror jag kom mitt i hans lunch). Följande konverstion utspelar sig:

Jag: Hej (glad och hurtig), jag skulle vilja skriva in mig på arbetsförmedlingen för jag har precis slutat min utbildning och har inget jobb.
AF-mannen: Har du skrivit in dig?
Jag: (lite förvirrad) Nej, det är för att skriva in mig som jag kom hit.
AF-Mannen: Det behöver du inte komma hit för, det kan du göra hemifrån...
Jag: Jaha, men KAN man skriva in sig här gör jag det gärna eftersom jag endå är här.
AF-mannen: (börjar knäppa på sin dator) Det är mycket bättre om man gör det hemma då slipper man komma hit.
AF-mannen: Namn?...personnr?...utbilding? (jag svarar pliktskyldigt och noggrant på alla frågor)
AF-mannen: Vad har du för inriktning?
Jag: Lägre åldrar...matematik och naturkunskap...
AF-mannen: Du kan inte ha båda
Jag: Jo, jag har båda
AF-mannen: Datorn kan bara välja en inriktning..
Jag: ok..naturkunskap
AF-mannen: Har du A-kassa?
Jag: Nej
AF-mannen: (ser helt chockad ut)
Jag: Måste man inte ha ett jobb för att vara med i A-kassan?
AF-mannen: Jo, du måste jobba....litegrann...du måste söka i hela Sverige..men inte du...du har ingen a-kassa....du får söka var du vill
Jag: ok..vad bra
AF-mannen: du har slutsiffra 6, du får xxxx som handledare
Jag: ok :)
AF-mannen: Hon har semester i tre veckor till..
Jag: ok
AF-mannen: Jag säger åt henne att kontakta dig
Jag: ok, bra
AF-mannen: Om du inte hör något efter tre veckor kan du höra av dig själv.(jag får ett visitkort)
Jag: Ok..men tack ska du ha då? Hejhej
AF-mannen: TackHej

Efter mig kommer en man, han sticker in huvudet och frågar :

Mannen: Var är försäkringskassan?
AF-mannen: den är här
Mannen: Ok, kan du hjälpa mig med det här pappret (ett vanligt sjukintyg och en vanligt sjukförsäkringsblankett)
AF-mannen: (utan att titta) nej, sånt kan vi inte göra här..jag rekommenderar dig att åka till Staden med det där.
Mannen:...öööhh...OK????
AF-mannen: Ja, jag kan inte sånt där...

Jag vet inte vad jag ska säga......

Ibland känns Little Britain som en dokumentar....



Kommentarer
Postat av: Kerstin B

Ja du, vad ska man säga?

Det blir bara konstigare och konstigare i vårat samhälle.

2009-07-21 @ 14:45:05
Postat av: Strandskatan

Man får se det positivt..kändes som rena rama farsen när jag stod där inne..haha

Tyvärr är det väl väldigt besvärligt för de som verkligen behöver deras hjälp.

2009-07-21 @ 16:07:38
URL: http://strandskatanr1.blogg.se/
Postat av: Bea

Hallå Anette!

Nu har bredbandet hittat till oss här i Rasbo också så nu kan vi okså ut och kolla runt lite på nätet. Väldigt glada vi blev när vi hittade på din blogg. Den har blivit våran drog i vardagen. Johan skrattar så han skulle behöva syrgas ibland tror jag. Och han som förrut alltid sa att det där med att läsa andra människors bloggar det var bara för dom som inte hade något eget liv. Vem tror du tittar oftast nu om det har skrivits något nytt. Jo han såklart. Så fortsätt skriv, vi väntar redan på nästa inlägg. Ha det så bra!

2009-07-22 @ 20:44:43
Postat av: Strandskatan

Tack Bea!(..och Johan)

Roligt att få kommentarer :). Det har vart lite snålt med det hittills, så jag har ju egentligen ingen aning om vem som läser om ingen säger något. Jätteroligt att ni verkade gilla det jag skriver också. Det sporrar verkligen till att värka fram lite inlägg då och då (och kanske till och med lite oftare).

Kram på Er// Anette

2009-07-22 @ 21:30:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0