Roadtrip, första dagen

Hallsjökollektivet har vart upptäcksfärd längs norrlandskusten. Innan avresa var det ett riktigt dividerande OM vi skulle åka, VILKA som skulle åka, VART vi skulle åka, och NÄR vi skulle åka. Sällskapet som for i väg norrut bestod till slut av Bonden, mors lilla Olle och undertecknad. "The Biff" lejdes in som hus-, hund-, katt-,  fisk- och ödlevakt och vad jag förstår behövde han inte vara ensam för när man ringde och kollade läget var Hallsjökollektivet lika fullt med folk som vanligt.
I åttataget på morgonen avgick sen min lilla Peugeot (för den var bränslesnål och har AC) med kylväskan (viktigast enligt Bonden) norrut. Strax innan Tärnsjö började Bonden leta bra fikaplatser, och strax efter Gävle tog vi första koppen kaffe.



När vi kom till Söderhamn uppmärksammade männen i bilen skyltar om flygmuseum, FAST jag försökte åka fort förbi, så det var bara att göra dom till viljes och stanna. Där fanns flygplan, helikoptrar, militärmuseum, fejkade militärmiljöer och allt i grönt, grönt, grönt....



När jag lyckades slita dom därifrån så var det dags att leta nästa fikaplats. Efter ytterligare några fikastopp och en tur ut på Alnö, började vi närma oss Härnösand och Antjärns Camping, där vi hade hyrt en stuga för ett par nätter. Nu var ju Bonden karläsare, och Bonden och kartor är aldrig något som stämt överens. Så det var TUR att vi hade min lilla bränslesnåla bil och att jag faktiskt gillar att köra bil, för vägen dit var knappast den kortaste eller den mest naturliga. Jag undrar jag hur många mil extra vi körde för att Bonden var på kartblad 34 när vi egentligen körde på kartblad 45.
Antjärns Camping var den roligaste camping jag någonsin vart på. Jag har aldrig sett nått likande i hela mitt liv. Den var pytteliten, 15 stugor, tre husvagnar och ett tält... Men där fanns ALLT!! En badplats, ett tåg, små elbilar, ett mekansika illalåtande miniatyrtivoli i receptionen så det var omöjligt att höra vad den öststatiska receptionisten sa, en inhängnad lekplats som också såg ut som ett minitivoli, minigolfbana, kaniner, pannkaksrestaurant, miniminilivs och MASSOR med motorcyklister (ohh la laa ;)).
Vi bodde i den blå LYXSTUGAN. Vi hade dusch.



Men lite skumma grejer var det ändå med stugan. Varför satt tillexempel alla gardiner ut och in....och varför satt det ett rödlyse på baksidan av huset?????





Dagen avslutades med en tur till staden Härnösand. Där var det också lite mystiskt för vid utkiksplatsen (Vårdkasen) som också var en skidsportanläggning så gick ankarliften hela tiden. Hade de glömt stänga av den i våras eller...???



Trots ackompanjemanget av den gnisslande ankarliften så var utsikten rätt OK...
Första dagen av var rätt trevlig. Återkommer om dag två.

Over and Out ///  Strandskatan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0