Sjukt

Jag är kvinnan som aldrig är sjuk. Jag är den som är imun mot vinterkräksjukor, som håller igång när andra ligger i influensor och som utan minsta symtom tar mig genom årets alla förkylningsperioder. Aldrig brukar jag drabbs av sånt "som går". Inte minsta orolig har jag varit över att bli drabbad trots att varannan unge i "min" skola är hemma och är sjuka.
Men så igår hände något. Det första var att jag blev aningens nästäppt. Sen började jag nysa...och nysa..och nysa...och ibland fick jag också en liten hostattack. Igårkväll var jag helt slut helt utan anledning. Orkade inte ens sitta TV-soffan (var ju Bonde söker fru igår) utan var tvungen att vila mina matta ben och mitt värkande ryggslut med att ligga ner.
I morse insåg jag dock fakta: jag har drabbats av förkylning!!
Jag ringde min handledare och sa som det var, tog en treo och bäddade ner mig igen. Ligger nu och tittar på min trave med studielitteratur som ska läsas och mår dubbelt så dåligt.

Ikväll ska det vara möte för allmänheten om framtiden för träsket som vi har som utsikt från köksfönstret i detta hus.
Husets folk har delats in i två läger. Ett MOT att det ska återbildas till sjö, och ett FÖR. Naturligtvis är jag för av olika anledningar. Dels tycker jag att det är bra om "sjön" på ena eller andra sättet regleras. Nu är det ju bara frågan om mer eller mindre översvämningar hela tiden. För det andra inbillar jag mig att myggeländet motas i grind om busk och träsktendensen minimeras. Dels tror jag en sjö höjer attraktionskraften för bygden. Dels tror jag att det just nu finns pengar att hämta till projektet via länsstyrelsen (EU). Sedan finns det en rad helt egoistiska skäl till att jag är för. Jag vill ha sjöutsikt. Jag vill ha en brygga och en eka och möjligheten att ro ut med spöt i båten och dra upp feta abborrar till ljudet av fågelkvitter under ljumma sommarkvällar. Jag vill kunna åka skridskor på "sjön" utan att riskera att vattnet sjunkit undan en halvmeter under isen sedan dagen innan och som gör att isen kalvar. Jag vill på somrarna kunna gå ut och ta ett morgondopp innan man sätter igång med dagens sysslor. Varför kan inte sådana  argument vara betydelsefulla?
Den gamla hanen i huset är av en annan åsikt. Han är MOT sjö! Hans argument är att hans far är MOT sjö. Och då är det ju dumt att ha en annan åsikt, det kan bli obekvämt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0